Den eldrivna cykeltaxin från Skene kan hamna i London

Storstäder som London och Paris siktar på att minska antalet bilar i stadskärnorna för att bli kvitt trafikinfarter och miljöproblem. Den eldrivna cykeltaxin Quicab kan bidra till att lösa trafikproblemen.

ANNONS
|

Företagets vd är 21 år och hennes fordonsintresse började med en havremoppe.

– Jag är egentligen en lantistjej som alltid tyckt om att vara där det händer mycket grejor, hela tiden. Jag förstod ganska tidigt att företagande är något jag tycker är väldigt roligt, säger Malou von Braun.

Efternamnet känner många igen som har kommit i kontakt med företaget Von Braun Sports Cars. Mycket riktigt så är hon uppvuxen med familjeföretaget.

Samtidigt har hon med tiden fått upp ögonen för miljöfrågor, hon är intresserad av skog och natur.

Den där havremoppen, hästen som hon önskade sig som 11-åring, fick hon själv hjälpa till att spara ihop till och det var både en morot för henne och ett sätt från hennes föräldrars sida att lära henne något om ekonomi.

Ny uppgift som vd för Quicab

Under fem års tid höll hon ridlektioner för ett dussintal ungdomar och cyklade mellan lektionerna innan hon skaffade en moped. Hon förde noggrann kassabok och tränade upp sin häst som hon sedan kunde sälja med förtjänst.

– Det är en resa som har format mig väldigt mycket.

Under gymnasietiden jobbade hon mycket vid sidan av studierna och i familjeföretaget har hon bland annat organiserat event. Dessutom har hon jobbat som bartender och stått i garderoben på restauranger och nattklubbar.

Nu vill hon komma vidare och är redo att ta eget ansvar.

– Det är väl ett resultat av att jag är hungrig och vill testa på nya saker.

Denna nya sak är en prototyp av Quicab som nu kan börja testas i skarpt läge. Det finns för närvarande sex exemplar av prototypmodellen.

– Det är en eldriven cykeltaxi för att underlätta framkomligheten i framför allt städer.

Malou von Braun är glad och förväntansfull över uppgiften.

– Framför allt för att det är så himla spännande, att få jobba mot en marknad som inte riktigt finns. Det är också ganska häftigt att som ung få gå in i ett bolag som jag tror att min generation uppskattar väldigt mycket och att få ut en sådan här produkt på marknaden.

Grundaren bor i Göteborg

Företaget heter Quicab AB och grundades av göteborgaren Eric Zinn som var den som såg behovet och kom på idén.

– Min roll är väl upphovsman och grundare. Bakgrunden till idén är att jag mitt i livet skaffade en velomobil, en trehjulig liggcykel, säger Eric Zinn.

Han är utbildad civilingenjör och arbetar med bland annat hållbarhetsfrågor vid ett energiföretag i Göteborg. Pendlingen med velomobilen från bostaden i Kungälv till arbetet i Göteborg blev till en ögonöppnare för honom, förutom att det var bra träning.

Eric Zinn insåg att en cykeltaxi skulle kunna vara ett snabbt och miljövänligt alternativ för persontransporter i storstäder.

Han tog kontakt med ett företag som tillverkar lastcyklar, Velove, och diskuterade sina tankar kring en cykeltaxi med dem. Deras inriktning var godstransporter men Eric Zinn insåg att det skulle kunna fungera även för företag som erbjuder persontransporter i tätbebyggda miljöer.

– Det är inte fordonen som kostar, det är arbetstiden.

Det är Velove som står för själva cykeln i den cykeltaxi som Eric Zinn har utvecklat. Almi Väst och Västra Götalandsregionen såg potentialen och har bidragit med pengar för att utveckla den första prototypen som var i stål men det finns även andra sponsorer. På senare tid har även Vinnova gått in med pengar.

Inledde samarbete med designer

I samband med att han sökte en samarbetspartner som kunde hjälpa till med formgivning och utveckla en färdig prototyp fick han kontakt med industridesignern Hans Philip Zachau och genom honom även med Malous pappa, Torbjörn von Braun. Det samarbetet inleddes redan för fem år sedan.

– Vi har blivit ganska duktiga på att bygga nytt på ett hantverksmässigt sätt. Vi såg att det var ett intressant projekt, säger Torbjörn von Braun.

Far och dotter. Torbjörn von Braun har varit med och format Quicab, Malou von Braun är vd i företaget.
Far och dotter. Torbjörn von Braun har varit med och format Quicab, Malou von Braun är vd i företaget. Bild: Ola Pilhem

Det kan verka som ett stort steg att gå från att bygga och renovera bränsleslukande sportbilar till att bygga en eldriven cykeltaxi men Torbjörn von Braun ser det som en kreativ utmaning. Han har sedan tidigare ett intresse för eldrivna fordon och vill gärna hjälpa till att lösa ett problem som berör många människor,

– Jag är egentligen ingen miljökämpe, det är nog mer Malou och hennes generation.

Problemet är vad som ska ersätta personbilar när fler och fler miljonstäder försöker få bort personbilstrafiken från stadskärnorna. Människor vill fortfarande kunna transportera sig snabbt och säkert och helst ska det vara komfortabelt också.

Torbjörn von Braun säger att det som gör Quicab unik är just utformningen, tekniken är inte ny i sig.

Lösningen kan finnas i Skene

Samarbetet har nu gått in i en ny fas. Moderbolaget Von Braun Holding som äger Von Braun Sports Cars har gått in som delägare i AB Quicab och sedan årsskiftet är det Malou von Braun som har det operativa ansvaret för att ta företaget till nästa nivå medan grundaren Eric Zinn är kvar som styrelseordförande och majoritetsägare.

– Min roll i sin helhet är egentligen att springa på de bollar som kastas ut, säger Malou von Braun.

Hon skrattar själv åt situationen, att det är ett sportbilsföretag i Skene som försöker lösa trafik- och miljöproblem.

– Det är väldigt ironiskt att en sådan produkt har sin produktion i det här huset bland alla Ferrari och Lamborghini.

Sedan ser hon en fördel att företaget ligger ”ute på vischan” eftersom det skapar en trygghet, det är en lugn omgivning och de har nära till flera av underleverantörerna.

Lokal karosstillverkare

Karossen tillverkas av Faiber AB i Skene som annars är specialiserade på att bygga karosser till ambulanser och husbilar. Opido plast AB i Lagan gör vindrutorna.

– Det är en otrolig möjlighet man har här på landsbygden.

Bakgrunden till Quicab är att stora städer som Paris och London vill få bort bilköer, parkeringsytor och utsläpp i stadskärnan. Det kommer att förändra människors vardagsrutiner.

– Det kommer att ändra otroligt mycket i framtiden hur vi ser på transporter. I Sverige ligger vi ganska långt efter med infrastruktur i städer för den här typen av fordon. Längre söderut i Europa så har ju infrastrukturen för cyklar kommit mycket längre.

Målet är att Quicab ska vara ett tryggt och lättillgängligt fordon som inte tar upp så mycket plats på bredden utan att det ska kunna köras på cykelbanor. Det blir ett komplement till övrig kollektivtrafik för dem som inte har tålamod att vänta på bussen eller inte vill trängas i en tunnelbanevagn, som ett alternativ till att åka bil.

Snabbt alternativ för stadsmänniskor

De som är vana vid att kunna ta sig vart de vill, när de vill.

– Quicab är utformad för att vara ett tryggt och exklusivt transportmedel, det är inte som en tuk-tuk eller riksha.

När Mark-Posten testar att åka med märks skillnaden. Det är komfortabla säten och gott om benutrymme. Två personer kan sitta mittemot varandra i passagerardelen och det går att ha ett affärsmöte där. Förardelen är avskild så att föraren inte hör vad passagerarna pratar om och själva motorn är tyst. Prototypen har ännu inte hunnit få sidopaneler och fönster på sidorna men när de delarna är klara så kommer passagerarna att sida helt skyddade från väder och vind. Det går med andra ord att hoppa in i kostym och ha med sig portföljen och förvänta sig att snabbt kunna ta sig till ett möte.

– Du slipper bilköer och rödljus.

Även om det bara handlar om en prototyp än så länge så har intresset för fordonet kommit igång.

– Det har varit väldigt spritt. Från Australien till Las Vegas och London och litegrann i Sverige också. När det börjar hända saker så tror jag att det kan gå väldigt fort.

Hoppas på Way Out West

Eftersom Göteborg är närmaste storstad så har hon kontakt med Göteborgs stad, Liseberg och festivalarrangören bakom Way Out West. Hon hoppas på någon form av samarbete där de får möjlighet att visa upp Quicab i sommar och låta människor testa att åka med. Ännu är inget spikat.

– Det känns viktigt att få visa upp Quicab i Göteborg eftersom det är ett Göteborgsbaserat bolag. Way Out West är rätt målgrupp för oss. Sedan har jag en idé att vi ska ta oss ner till Falsterbo Horse Show i sommar.

Enligt de kalkyler som de gjort beräknas en Quicab kosta omkring 200 000 kronor. De låga bränslekostnaderna och driftskostnaderna gör att det går att räkna hem, även för en mindre aktör.

Om försäljningen tar fart så kommer det förmodligen att bli i samarbete med andra. Till en början skulle serietillverkningen kunna ske i Skene men om andra länder köper in Quicab så hoppas de att tillverkningen görs av en underleverantör på plats, för att slippa frakter med allt vad det innebär av miljöpåverkan och kostnader.

– Om tio år? Då hoppas jag att en större aktör har kommit in och tagit över med både kapital och erfarenhet och att jag kan sitta med på ett hörn i bolaget.

– Sedan hoppas jag att vart jag än åker i världen så kommer jag att vara omringad av Quicabs och att städerna ska vara bilfria, säger Malou von Braun och skrattar.

LÄS MER:Ikoniska sportbilen kommer tillbaka i ny version

LÄS MER:Ludvig Svensson i Kinna är marknadsledande i världen – siktar på en miljard i omsättning

LÄS MER:Strålande affärer för elföretag -satsar på solceller