Kasthalls nya ägare vill skapa koncern för svensk design

Klassiska mattillverkaren Kasthall har köpts upp av investmentbolaget Altor. Den nya ägaren har skapat en bolagsgrupp med flera kända svenska varumärken. Planen är att Kasthalls produkter ska synas mer internationellt.
– Det hoppas vi ska öka antalet arbetstillfällen lokalt, säger Therese Hillman vd för Network of design.

ANNONS
|

Ägarbytet som annonserades för någon vecka sedan innebär ingen förändring vad gäller företagsledning eller antalet anställda inom Kasthall. Tidigare ägdes företaget av ett annat investmentbolag. Den nya ägaren har en lite annorlunda inriktning.

– Kasthall har varit ägt av ett investmentbolag i 13 år, de heter Karnell. De som köper är ett bolag som heter Altor Network of design. I grunden är det ett investmentbolag. Deras affärsmodell är att förvärva starka nordiska varumärken, säger Kasthalls vd Johan Bergh.

Han ser fördelar med att Kasthall nu ingår i samma bolagsgrupp som exempelvis Grythyttan stålmöbler, Byarums bruk och String furniture.

Samma koncern som String och Byarum

Bakgrunden är att det handlar om internationellt kända varumärken som bygger på svensk design och hantverk. Cirka 65 procent av Kasthalls produktion säljs på exportmarknaden. Nordamerika och Europa är viktiga marknader.

Företaget har bland annat showrooms i New York och i Milano. De andra företagen inom Altor Network of design, NOD, är starka på andra marknader. String har till exempel många kunder i asiatiska länder. Genom samarbetet kan företagen hjälpa till att marknadsföra varandra på nya marknader.

– Vi är för litet som enskilt bolag för att orka öppna upp alla marknader samtidigt. Jag tror det här är bra för Kasthall och bra för Kinna och säkrar att bolaget kan leva kvar i många år. Det är ändå unikt att ha kvar produktionen i Sverige, mycket av tekoindustrin har flyttat utomlands, säger Johan Bergh.

Han hoppas på att det ska bli mycket samarbete mellan bolagen framtiden.

Therese Hillman som är vd för Network of design berättar att bolaget bildades 2020.

– Vår ambition är att samla några av Sveriges mest kända designvarumärken, säger hon.

Hon är imponerad av Kasthall som företag.

– Det är häftigt med bolag som har klarat sig i mer än hundra år, de måste ha något speciellt. Jag tycker nästan att det är lite för okänt. De har så fina produkter, de förtjänar att vara större än vad de är.

Ska bli bättre digitalt med stöd av Photowall

Hon berömmer också företagets kunnande och den erfarenhet som Kasthall har genom sina anställda.

– Vi ser ju att Kasthall har ett väldigt bra team och de kommer in i vår koncern med väldigt många kompetenser som vi inte har.

Ett av målen är att stärka företagen när det gäller digitalisering. Ett företag som Kasthall som är 134 år gammalt kan dra nytta av de erfarenheter som nyare företag har, vad gäller den digitala upplevelsen, e-handel och digital marknadsföring.

– Att komma och klämma och känna på produkten blir svårt om man inte kan komma till Kinna eller någon butik.

Ett av de yngre företagen i sammanhanget är tapetföretaget Photowall som enbart säljer sina produkter på nätet. När det gäller sådana frågor så hoppas Therese Hillman att företagen kan samarbeta och dra nytta av varandras kompetens.

– Tapeter och mattor, det är ju besläktat.

Det finns även andra företag i bolagsgruppen som säljer möbler och inredning. Genom NOD får företagen en gemensam plattform och de kanske kan ge utrymme åt varandras produkter i sina butiker.

Investmentbolag har ofta någon slags plan för hur länge de vill fortsätta att äga företag. Therese Hillman säger att för NOD:s del så finns det flera alternativ på lång sikt, exempelvis skulle företaget kunna börsnoteras eller säljas inom samma bransch.

– Vi tänker att vi ska bygga upp en koncern inom skandinavisk design, säger Therese Hillman.

Kasthall och Altor Network of design

Kasthall etablerades 1889 i Kinna.

Företaget gör vävda och handtuftade mattor av naturmaterial.

Produkterna säljs på 20 marknader via återförsäljare och egna butiker och showrooms.

Företaget sysselsätter för närvarande 80 personer och omsatte 2022 strax under 200 miljoner kronor.

Sedan 2020 har Altor Network of design, NOD, samlat nio varumärken inom koncernen: String Furniture, Byarums Bruk, Photowall, Cooee Design, Kid's Concept, Grythyttan Stålmöbler, Kasthall, Wall of Art och Norling Studio.

Källa: NOD group AB.

LÄS MER:Måttbeställda mattor i lin och ull sedan 1889 – Madonna en av kunderna

LÄS MER:Berghems mekaniska får hjulen att snurra i Mark

LÄS MER:Kasthall gjorde av med en miljon kilowattimmar om året – nu gör bolaget besparingar med över 30 procent