Mark får vänta på superlångtradarna – vägnätet räcker inte till

På fredag öppnas 600 mil vägar för upp till 34,5 meter långa lastbilar. Men de nya superlångtradarna når inte Marks kommun, rapporterar nyhetsbyrån Newsworthy.
– På sikt är målsättningen att vi ska nå fler kommuner, säger Calle Holmström på Trafikverket.

ANNONS

Nu kan lastbilarna bli nästan tio meter längre än tidigare. Åkeriet LBC Borås, som har huvudkontor i Borås och lokalkontor i Skene, ser att det finns fördelar med detta även om det inte kommer att påverka dem själva på kort sikt.

– Vi ser positivt på de nya reglerna för längre lastbilar. I förlängningen innebär detta att man kan transportera mer gods på en lastbil och då blir miljöpåverkan mindre då man kan transportera mer gods på samma lastbil, säger Martin Falck vd vid LBC Borås AB.

Han tillägger att det blir mindre koldioxidavtryck per gods som transporteras. Även transportkostnaden per gods minskar om det går att ta mer gods på en och samma lastbil.

För närvarande har LBC Borås inga planer på att börja använda den här typen av långtradare eftersom företaget inte har den typen av kunduppdrag som passar för detta.

– LBC påverkas inte i nuläget av att man inte får köra i Marks kommun då vi inte har eller har för avsikt att börja använda dessa fordon i närtid, säger Martin Falck.

Den 1 december öppnar alltså de första svenska vägarna för långa lastbilar, eller fordonståg, på upp till 34,5 meter. Den nya längden är en del i Trafikverkets arbete med att öka effektiviteten i transportsystemet – mer lastyta per transport.

– På systemnivå räknar vi med att det ska minska utsläppen från den tunga lastbilstrafiken med fyra till sex procent. Vi vet också att olycksfrekvensen är kopplat till antalet lastbilar – med färre lastbilar blir det färre olyckor, säger Calle Holmström, strategisk planerare på Trafikverket.

Vägnätet når inte Marks kommun

Till att börja med öppnas ett nästan 600 mil statligt vägnät vilket når ungefär 160 av 290 kommuner från Ystad till Haparanda.

Men det här vägnätet når inte Marks kommun. I Västra Götalands län omfattas E6, E20 och E45 mellan Göteborg och Vänersborg. Vidare ingår väg 26 mellan Mariestad och Skövde, väg 40 mellan Göteborg och Jönköping, väg 44 mellan Uddevalla och Vänersborg, väg 44 mellan Götene och Lidköping och väg 49 mellan Skövde och Lidköping i vägnätet.

– I ett första läge har vi begränsat oss till de här vägarna, fokus har legat på hög vägstandard och att trafiksäkerheten inte påverkas negativt. När det gäller huvudvägnätet är det till väldigt stor del mötesseparerade vägar – och i de fall de inte är det har vi haft hårda krav på geometrin. För anslutningsvägarna har vi inte haft några krav på mötesseparering, där har vi i stället tittat på körfältsbredd i relation till hastighet och om det finns separata gång- och cykelvägar, säger Calle Holmström.

Vägnätet som öppnas nu når drygt hälften av landets kommuner.

– På lång sikt är målsättningen att fler vägar ska öppnas. Nyttorna vi ser blir större ju fler kommuner som omfattas av nätet. Vi börjar redan nu att utvärdera hur det fungerar med de första vägarna för att kunna täppa igen luckor. Kanske är det möjligt att sänka kraven på dem utan att trafiksäkerheten påverkas. Kanske ser vi att vi behöver investera för att höja vägstandarden på sina håll. Sen alltid svårt att sätta tidsplan, när vi inkluderar fler vägar, säger Calle Holmström.

Ser ni några risker för trafiksäkerheten?

– Egentligen inte. Transportstyrelsen har tagit fram föreskrifter om fordonen, och det är väldigt tydligt att de ska ha samma framkomlighet som andra lastbilar. Sedan gör vi det här på ett begränsat antal vägar än så länge.

Finns det risk för att gods som skulle ha gått på järnväg istället flyttar till vägarna?

– Vi tror att den risken är väldigt liten. Det handlar snarare om att transportsystemen utvecklas för att komplettera varandra.

Vägarna öppnar på fredag – finns det några fordon än?

– I de kontakter vi har med åkeribranschen har jag upplevt att det finns ett stort intresse. Sedan har nog många velat avvakta med att beställa fordon innan allt är klubbat och klart. Jag tror på en successiv ökning av antalet långa lastbilar.

Långa lastbilar

1 december 2023 öppnar de första vägarna i Sverige för långa lastbilar (fordonståg) upp till 34,5 meter. Vägnätet består dels av cirka ett cirka 450 mil vägnät som tidigare pekats ut som lämpligt, dels cirka 140 mil statliga anslutningsvägar till detta. Dessa har identifierats tillsammans med de kommuner som på något sätt berörs av det utpekade vägnätet. Utöver detta tillkommer även de kommunala anslutningsvägar som identifierats i dialogerna.

Trafikverkets föreskrifter gäller de statliga vägarna, de kommunala vägarna tar respektive kommun beslut om.

Källa: Newsworthy

LÄS MER:Nu skärps reglerna för A-traktorer – det här gäller

LÄS MER:Trafikverket häver kontrakt värt 800 miljoner

LÄS MER:Nu kan arbetet med förbifart Skene börja – avtalet på plats