Marks kommun tar nytt grepp kring skolfrågorna

Kunskapsresultaten behöver åtgärdas, och flera enheter behöver renoveras. Nu ska Marks kommuns skolområden ses över.
– Mycket handlar om att få upp måluppfyllelsen, säger Rachel Törnell, förvaltningschef för barn-och utbildningsförvaltningen.

ANNONS
LocationMark|
|

Nu ska barn-och utbildningsförvaltningen genomföra en utredning av skolområdena i Mark.

Resultatet av utredningen förväntas presenteras för politikerna i mars 2024.

– Det handlar om att vi ser att vi behöver se över strukturen, kvalité, ekonomi i verksamheten, säger Elise Benjaminsson (M), vice ordförande i barn-och utbildningsnämnden.

Bakgrunden är det arbete som gjordes under våren, då den tillförordnade förvaltningschefen Christina Josefsson noterade kartläggningen av förvaltningen. Senare föreslog hon en utredning av skolområdena för politikerna.

Vid nämndmötet i september röstade politikerna igenom att gå vidare med utredningen. Marks kommun gjorde något liknande 2015, och det börjar närma sig tio år sedan.

– Det är ett väldigt brett uppdrag, säger Elise Benjaminsson.

Hon fortsätter:

– Sen om det renderar i några förändringar vågar jag inte säga.

Förvaltningschef: ”Våra skolor är inte i bästa skicket.”

Rachel Törnell är förvaltningschef för barn-och utbildningsförvaltningen i Marks kommun. Enligt henne handlar det bland annat om bristande kunskapsresultat, likväl som utmaningar att rekrytera personal.

– Vi har inte goda kunskapsresultat i grundskolan. Välfärdssverige står inför en kompetensförsörjningsbrist. Vi har ett uppdrag från nämnden att erbjuda en likvärdig verksamhet, våra barn och elever ska få ganska likvärdig tillgång till olika resurser, kompetenser och behörigheter.

För förvaltningens del handlar det mer konkret om att arbeta fram kvalitativa underlag till politikerna så att de kan fatta beslut om vilka skolor som eventuellt ska prioriteras för exempelvis renoveringar.

– Våra skolor är inte i bästa skicket.

Hon fortsätter:

– Det har hänt mycket på vägar och kommunikationer och det innebär att vi behöver se över skolskjutsområden, och upptagningsområden för våra skolor.

Det stora uppdraget handlar om att få en ökad måluppfyllelse.

– Nu tror jag inte att organisationen i sig gör att våra elever lyckas bättre, men om vi ska kunna ge våra elever en kvalitativ och likvärdig undervisning så är det klart vi behöver titta på var vi ska ha skolor så vi kan bemanna organisationen med behörig personal. Då blir det en effekt på elevernas skolresultat.

Rachel Törnell, förvaltningschef för barn-och utbildningsförvaltningen i Marks kommun.
Rachel Törnell, förvaltningschef för barn-och utbildningsförvaltningen i Marks kommun. Bild: Gustaf Hallin

Hon efterlyser en central samordning som fungerar.

– Jag upplever att det tillbaka i tiden har varit otydligt vem som kan beställa förstudier. Det har inte riktigt varit den samordning man kan förvänta sig.

Hon fortsätter:

– Så att vi inte börjar bygga saker innan vi tänkt klokt ur ett kommunperspektiv. Nu upplever jag med den kommunledning som finns att man är väldigt mån att vi ska samverka och titta på helheten. Det känns riktigt bra.

Hon lyfter aspekten att arbeta så effektivt som möjligt för de skattemedel som finns.

– Det ska vara betryggande för kommuninvånarna, det är viktigt att varje skattepeng används så effektivt som möjligt. Det behöver man kunna lita på att vi gör.

Rachel Törnell om utredningstiden: ”Det är extremt kort tid.”

De har haft ett möte, där flera delar av kommunförvaltningen var representerade. Förutom flera funktioner inom barn- och utbildningsförvaltningen fanns samhällsbyggnadsförvaltningen och teknik-och serviceförvaltningen med på mötet.

– Det är de som sen ska utföra byggnationer och reparationer. Nuvarande lokalers status känner de väl till så de kan hjälpa till med vad vi ska prioritera.

I uppdraget ingår även att se över förskolorna i kommunen.

Sedan tidigare finns det ett beslut på att stänga Karstorps Naturförskola. Till följd av förvaltningens ekonomiska läge lades ett förslag från tjänstemännen i september om att tidigarelägga det beslutet för att göra en besparing.

Det förslaget är nu tillbakadraget, enligt Rachel Törnell.

– Vi gjorde anhalt med den. Det kändes inte klokt att fatta beslut kring den när vi vet att vi har det här utredningsuppdraget. Vi tittar på den också.

I den bästa av världar hade hon sett att förvaltningen fått litet längre tid på sig med utredningen.

– Det är extremt kort tid. Det är väldigt komplext och viktigt uppdrag.

Pågående skolprojekt i Marks kommun

Under byggnation:

Ny förskola i Skene – beräknas stå färdig till sommaren 2024.

Första etappen av den nya Ängskolan i Skene beräknas stå klar sommaren 2024.

Under projektering:

Ny förskola i Sätila. Ersättning till den befintliga och ökad kapacitet. 120 platser. Beräknas stå färdig till 2025.

Övrigt:

Sedan tidigare förekommer även utredningar och projekteringsuppdrag för nya förskolor i Ubbhult och Björketorp. Där finns ingen spikad tidsplan.

LÄS MER:Skolinspektionen drar in tillståndet för kritiserad friskola

LÄS MER:Efter kritiken – nu planerar Montessoriskolan för nedläggning

LÄS MER:Karstorps förskola kan läggas ned tidigare