Övergången från manuella växlar går inte automatiskt

Allt fler trafikskoleelever vill ta körkort för personbil med automatisk växellåda, vilket innebär större kostnader och mer logistik för trafikskolor.
– Det verkar vara en generationsfråga, säger Camilla Kumlin, delägare på Kinna Trafikskola.

ANNONS
|

Andelen personbilar med automatväxel ökar i samhället, liksom efterfrågan på körkort som endast gäller för automatväxlade bilar. För trafikskolor innebär det fler bilar i verksamheten. På Kinna Trafikskola finns idag sju bilar i verksamheten: fem manuella och två automatväxlade.

– Det är fortfarande så att manuell bil är i majoritet, men det blir fler och fler som väljer automat, helt klart. Här har alla lärare varsin manuell bil – en övningsbil – som sitt arbetsredskap. Det blir ju en merkostnad för oss att ha två bilar som vi inte har någon lärare på. Det optimala är ju att ha bilar som rullar hela tiden, berättar Camilla Kumlin för Mark-Posten och tillägger:

– Det kan vara svårt redan nu när man bara har två extrabilar. I vissa perioder har vi många automatelever som ska köra upp och då blir det begränsat, resonerar hon.

En generationsfråga

Av de cirka 350 trafikskoleelever från Kinna Trafikskola som tar körkort varje år, väljer cirka 100 att ta körkort för personbil med automatväxel. Camilla Kumlin tycker sig ana en generationsskillnad när det kommer till val av körkort.

– Det är nästan alltid så att föräldrarna svarar att man ska köra manuellt. Det är väldigt inkört att bilkörning är lika med att man ska ha manuell bil. Det kommer säkert att ändras, men man märker det ofta. Många ungdomar är miljömedvetna idag och tänker att det ska vara elbil, säger Kumlin men nyanserar snabbt sitt resonemang:

– Många föräldrar hemma har automatbil också.

Kortare utbildning för automatkörkort

Så vad är den stora skillnaden på de två körkorten? Utbildningen för automatkörkort går snabbare eftersom momenten växling och dragläge kan uteslutas, men det innebär också att föraren endast får köra bilar med automatväxel.

De fördelar som Camilla Kumlin kan se med körkort för bilar med manuell växel är att det ger fler möjligheter, till exempel om en arbetsgivare har en bilpark som anställda ska använda.

– Om du till exempel ska hyra en bil så blir du inte begränsad till att det måste vara en automatbil. Men om du tar ett automatkörkort så kan du bara göra ett körprov på Trafikverket för att uppgradera dig till ett manuellt körkort om du har det behovet, tipsar hon.

EU-kommissionen omarbetar det tredje körkortsdirektivet

För närvarande sker förhandlingar inom EU gällande ett körkortsdirektiv som kommer påverka körkortsbehörigheter i Sverige. Representanter för Sverige i förhandlingarna är Regeringskansliet tillsammans med Transportstyrelsen som expertmyndighet.

De övergripande målen för omarbetningen av det tredje körkortsdirektivet är ökad trafiksäkerhet och fri rörlighet med hänsyn till nya regler och ny teknik som finns, såsom standardiserade digitala körkort.

– Man vill att det ska vara ännu mer harmoniserat än vad det är i dag med reglerna. Det ska vara samma som gäller för alla medborgare inom EU, säger Pär-Ola Skarviken som är utredare på Transportstyrelsen. Han fortsätter:

– Även den gröna omställningen pratar man om. Den vill man också att man ska ta hänsyn till. Man vill också komma åt bristen på yrkesförare, som man har sett i stora delar inom EU.

Oro för omarbetade körkortsdirektivet

Trafikskolor och Sveriges Trafikutbildares Riksförbund har uttryckt oro för konsekvenserna av det omarbetade körkortsdirektivet. Flera har exempelvis uttryckt en önskan om att enbart ha automatväxlade bilar.

Som förslaget ser ut under de pågående förhandlingarna just nu, kommer förändringen bli tämligen liten. Frågan är hur tilläggsutbildningen för automatkörkortet kommer förläggas, före eller efter utfärdat körkort.

Även Camilla Kumlin på Kinna Trafikskola skulle föredra automatväxlade bilar framöver.

– För miljöns skull vill man absolut gå åt det hållet, att man inte kör på fossila bränslen. Det är självklart. Men än så länge är det inte riktigt så utvecklat heller. Man vet ju lite för lite om el också, säger hon och syftar på elbilars påverkan på miljön.

Förslaget förhandlas just nu i Rådsarbetsgruppen. När förslaget är formulerat skickas det till Europaparlamentet.

LÄS MER:Julgranarna på vandringsleden inväntar vintern

LÄS MER:Anna Harjapää är andra starkast i Sverige

LÄS MER:Hund hade tumör och var avmagrad – åtalas för djurplågeri