Rallyförare samlades i Fritsla

Under lördagen kunde ett avlägset motorljud höras i skogarna runt Fritsla. Ljudet härstammade från ett dussintal olika rallybilar, som dundrade fram i terrängen.
– Det är en bra bana. Det är ett bra tillfälle att träna, säger Rolf Malmgren, en av förarna.

ANNONS
LocationFritsla|

Bakgrunden är att Göteborgs motorförening tillsammans med Älvbygdens MK anordnade en träningsdag för rallyförare i Fritsla.

En gång varje år brukar de försöka få ihop ett träningstillfälle för förare som vill träna. 12 bilar och förare med tillhörande kartläsare intog skogen runt Fritsla.

Det är femte året de håller på.

Förarna tillhör olika nivåer, med olika typer av erfarenhet och ambitionsnivå, men de flesta av dem har tävlat, enligt Dan Lindau, en av medlemmarna i föreningen.

– Det är lite olika bilar. Den där är rejält trimmad, säger han och pekar på en ny bil som kommer körandes för att vända.

Han står och iakttar bilarna som kommer, en efter en.

Banan sträcker sig 2,5 kilometer, tills förarna kommer till en vändplats, och sedan ska köra samma 2,5 kilometer tillbaka.

Hans uppgift är att bevaka vändplatsen, och se till så att allt flyter på.

Flera av bilarna är trimmade i olika utsträckning, mer regel än undantag när det gäller rallybilar.

– Det låter mycket mer. För publiken är det roligare att se. Det går friskt.

– Det är i alla fall 170 hästar i volvobilarna. Man kan lägga hur mycket pengar som helst på rally.

Han har en gård som fungerar som sommarstuga i närheten av banan, och under dagen får den agera depå för förarna mellan varven.

Rallyföraren: ”Det gäller att hitta balansen”

I depån hittar vi duon Rolf Malmgren och Johan Eriksson. De har inte kört på några år, men valde att komma till Fritsla för att köra.

– Det gäller att hitta balansen. Det är kul, säger Rolf Malmgren.

För de är det första gången de tränar i Fritsla.

– Det gäller att köra mycket som möjligt så man får träning. Det är en skojig hobby, säger Rolf Malmgren.

Hela 70-talet var han ute och tävlade i rally.

– I hela Sverige egentligen. Det var andra tider, säger han.

Lena Sandelius var på plats tillsammans med sin pappa Ragnar Sandelius. De körde båda en Volvo 940, som Ragnar själv byggt.

– Jag har inte kört på fem år. Det är ett bra tillfälle, säger Lena Sandelius.

Vad tycker ni om banan?

– Det är kul. Första varvet gick inte bra, men andra varvet var hyfsat, säger Lena Sandelius.

Ragnar fyller i:

– Det är knivigt.

Han körde sin första rallytävling 1968, enligt egen utsago.

– Då var det vanligt med tävling med vändning. Det var lättare att arrangera.

Klubbmedlemmarna Mikael Stoopendahl och Mats Årebrink åker fram och tillbaka längs sträckan för att kontrollera banan mellan de olika körtiderna.

– Vi är inte bortskämda med att träna, säger Mikael Stoopendahl.

Det är ett bra tillfälle för förarna att testa lite olika delar på bilarna, enligt Mats Årebrink.

– Pröva på andra saker. Man hinner sällan att göra det, annat än på tävling.

LÄS MER:Assbergs Mopedsällskaps mopedrally drog över 200 mopeder

LÄS MER:Helgonetbilen Volvo P1800 Saint gjorde succé på Custom motor show i Jönköping

LÄS MER:Årets första SM-tävling i trial gick i Kinna