Så mycket kostar skadegörelsen på busskurer i Mark

På måndagen förstördes flera rutor i minst två busskurer i Fritsla. Under förra året förstördes 57 glas vid 31 tillfällen i Marks kommun. Kostnad: 74 000 kronor.

ANNONS

Enligt en anmälan till polisen på måndagskvällen ska minst sex busskurer i Fritsla fått sina glasrutor krossade.

– Enligt initiala uppgifter är det någon som har skjutit sönder dem, sa Jenny Widén, presstalesperson på polisen, på tisdagen.

Västfastigheter, som förvaltar väderskydden i regionen, ska ha fått anmälan om att två kurer fått krossade fönster och de väntar på att deras driftsentreprenör ska rapportera om det finns fler i nuläget.

Återställer busskurerna

Händelsen är polisanmäld och det är oklart vad som ligger bakom skadegörelsen.

– Skadegörelsen är extremt onödig som drabbar resenärerna. Det kostar mycket och det är pengar som går att lägga på annat, säger Patrik Skoglund, avdelningschef på fastighetsförvaltningen i Västra Götalandsregionen.

Pengarna som Patrik Skoglund pratar om är pengar som vi skattebetalare i regionen är med och betalar, via skattsedeln och via biljettpriserna.

När busskurer utsätts ut för skadegörelse brukar Västfastigheter använda sig av en framgångsrik metod som går ut på att åtgärda skadan så fort som möjligt.

– Vi arbetar efter broken window-metoden och ser till att återställa busskurerna med en gång. Att det är så helt och rent som möjligt så att det inte ska trigga igång ytterligare skadegörelse.

”Svårt att veta vad som är effektivt”

Sedan några år arbetar Västfastigheter även med information och klisterdekaler där man uppger att man polisanmäler all skadegörelse. Sedan har de på vissa ställen genomfört trygghetsvandringar där man ser över hur man kan öka tryggheten vid hållplatser för att minska skadegörelsen.

Efter en upprepad skadegörelse på en busskur kan Västfastigheter även välja att ersätta glaset med andra alternativ, som exempelvis perforerad plåt.

– I ett första läge så lagar man rutorna, om inte det funkar kan vi ta bort allt glas, att vi avglasar väderskyddet, och går ut med information om varför. Vi kan också välja att inte glasa upp igen, då finns taket kvar som är visst skydd. Då kan vi lämna det så en period. Det är svårt att veta vad som är effektivt och ibland funkar inte det.

Skulle skadegörelsen ändå fortsätta genom att man ger sig på själva väderskyddet har det hänt att Västfastigheter helt sonika valt att ta bort hela väderskyddet.

– Det är i hyfsat sällsynta fall, säger Patrik Skoglund.

Drabbar resenärerna

Hittills i år har 14 busskurer utsatts för skadegörelse och 25 trasiga glas. Förra året var det 31 busskurer som fick sammanlagt 57 glas förstörda.

Vad vill du säga till dem som gör sönder väderskydden?

– Egentligen är det väl det jag har beskrivit. Det är väldigt mycket onödiga pengar som det kostar samhället att åtgärda. Det här drabbar i slutändan resenärerna för det är för deras skull väderskydden finns, säger han och fortsätter.

– Det är en del i reseupplevelsen, att åka en bekväm, bra buss, att bussen kommer i tid, att vänta i ett väderskydd, att kunna resa hållbart hela vägen, exempelvis att kunna cykla till busshållplatsen och skifta till buss. Västtrafik har resenären i fokus och tänker väldigt långsiktigt i de här frågorna.

Vi har sökt polisen i Mark för att få reda på om händelsen fortfarande utreds som skadegörelse och grovt vapenbrott.

LÄS MER:Person inne på gymnasiet i Skene – försök till stöld

LÄS MER:Sis-hemmet i Mark: “Personalen har tagit emot det väl”

LÄS MER:Efter alla turer – större idrottshallen i Skene framröstad