Varierande produkter på UF-mässan i Skene

Krutonger, tygkassar och reflexkoppel. Variationerna är många bland UF-företagen på Marks gymnasieskola.
– Många gånger är det väldigt krävande. Men man lär sig väldigt mycket, säger eleven Karl Ydreskog.

ANNONS
LocationSkene|
|

Under lördagen var det dags för årets första UF-mässa i kunskapens hus i Skene. Elever från andra och tredje året på Marks gymnasieskola ställde ut sina produkter.

Lärarna Annika Tegelmark, Daniel Lidbom och Per Bengtsson var på plats. Per Bengtsson beskriver UF-arbetet kortfattat.

– De lär sig att starta från idé till produkt. De är ute på mässor och säljer, säger han.

Det finns flera uppsidor med en mässa, där eleverna får visa upp sig och sina produkter, menar han och kollegorna.

– De drar lärdomar, och får kontakter utanför skolan. Det är möten med företagare, det är en bra erfarenhet, säger Annika Tegelmark.

– De kommer ur sin komfortzon, flikar Per Bengtsson in.

Lärarna som handlett eleverna på UF-kursen. Frv: Per Bengtsson, Annika Tegelmark och Daniel Lidbom.
Lärarna som handlett eleverna på UF-kursen. Frv: Per Bengtsson, Annika Tegelmark och Daniel Lidbom. Bild: Gustaf Hallin

Det delades även ut priser i flera olika kategorier. Prisutdelare var bland annat Gisella Olsson från Studieförbundet Vuxenskolan, Gunnar Martinsson från Nyföretagarcentrum Mark och Mathias Eriksson från Företagarna Mark.

Brödkanten UF förvandlar bröd som passerat bäst före-datum till krutonger som de sedan säljer vidare.

– Jag tror det är mycket framtiden. Miljön och hållbart. Både för miljön och ekonomiskt. Det är det vi jobbar för, säger Ture von Schedvin.

Företaget består förutom honom även av Karl Ydreskog och Vidar Lindblad.

– Många gånger är det väldigt krävande. Att stå utanför skoltid och jobba men nånstans är det väldigt roligt och utmanande. Man lär sig väldigt mycket.

Ska ni fortsätta?

– Vi får ta ett snack om det. Vi har inte riktigt bestämt det än.

De vann pris i två kategorier under mässan. Årets hållbara produkt, och årets vara. Totalt fick de 1 400 kronor i prispengar.

– Det går till att utveckla produkten, och skapa ett större lager, säger Ture von Schedvin.

Han får medhåll av Karl Ydreskog.

– Vi ska göra så mycket vi kan för att förbättra produkten. Återinvestera det.

Vidar Lindblad, Ture von Schedvin och Karl Ydreskog är Brödkanten UF.
Vidar Lindblad, Ture von Schedvin och Karl Ydreskog är Brödkanten UF. Bild: Gustaf Hallin

JEEMBAG UF består av Mabelle Faundez, Jenna McCallum, Elin Andreasson och Emma Johansson. Det är dock Mabelle och Jenna som vaktar montern under mässan.

De säljer tygpåsar med egendesignat tryck på.

– Vi kände helt enkelt att vi själva saknade en påse att ha till skolan där man kan ha både dator, böcker och papper. Vi ville ta fram något som vi själva tyckte var snyggt men ändå stilrent.

Om påsarna säger de:

– De rymmer mycket och tål mycket. Vi har sytt till en extra söm för att de skulle tåla mer.

– Vi har målat först på papper och sen skickat in till ett företag som framkallat trycken och sen har vi tryckt på plats här i skolan.

Whiskeydoftande kort och lyckoänglar

Företaget Lyckoänglar UF drivs av Lina Nilsson och Emelie Forsgren, men det är Lina som representerar företaget på mässan. Företaget säljer olika smycken, med änglaliknande föremål på.

Var fick du idén ifrån?

– Jag ville ha smyckesidéer. Många gör typ skedar och ringar, men vi ville ha något annat. Jag vet att när jag var liten tyckte jag det var jättefint. Det är enkelt. Inte för enkelt men heller inte svårt.

Användningsområdet är brett, enligt Lina Nilsson.

– Det går att ha till allt möjligt. Halsband, örhängen, väskor.

Lina Nilsson, Lyckoänglar UF.
Lina Nilsson, Lyckoänglar UF. Bild: Gustaf Hallin

Casper Svedberg och Benjamin Svensson driver Cloud UF, ett företag där de säljer doftkort, med olika dofter. Bland annat bensin och whiskey finns bland dofterna.

– Vi tog lång tid på oss att bestämma oss. Jag tror att det var någon av våra lärare som kom på idén.

Doftkorten går att använda på olika utrymmen, men deras initiala tanke var att ha de i bilen, enligt Casper.

– Det var bilar vi mest fokuserade på.

UF-företag

Ett UF-företag (Ung Företagsamhet) är ett företag som startas, drivs och avvecklas under ett läsår på gymnasiet. Du kan driva själv eller med flera, men det vanligaste är 3-5 medlemmar. Ni kommer bl a få ta fram en affärsidé, ha kontakt med rådgivare och sälja er vara eller tjänst.

UF-företag kan drivas inom alla gymnasieprogram kopplat till ett eller fler ämnen. Det som krävs är att din skola erbjuder en kurs där läraren jobbar med UF-företagande.

LÄS MER:Unika produkter när unga företagare sålde sina alster i Strömmas UF-butik

LÄS MER:Julmarknaderna står som spön i backen

LÄS MER:Här finns jobben – 30-tal arbetsgivare ställde ut på jobbmässan i Skene