Ekelunds väveri satsar på ökad export – får draghjälp av kungen

Ökad synlighet och en satsning på exportmarknaden ska öka omsättningen och målet är att den ska fördubblas. Nu får företaget även lov att kalla sig för Kunglig hovleverantör.

ANNONS
|

En av de första som kunderna träffar när de kommer till Ekelunds linneväveri AB är Carola Lundin. Hon har arbetat i företaget i 21 år, nu ansvarar hon för butiken och det lilla museet innanför butiken.

– Det kommer folk hela tiden men sommar och jul är högsäsong, säger Carola Lundin.

Besökarna kommer från Kungsbacka och Göteborgshållet och ibland från längre håll än så. Dels kommer det organiserade busslaster från andra svenska orter men det kommer också enskilda turister, från England och Kina exempelvis.

Att företaget har funnits så länge, sedan 1692, bidrar till att det är ett intressant besöksmål.

– Vi har en lång historia, det är det som gör att vi är de vi är idag.

Flera av Carola Lundins kollegor har jobbat lika länge som hon eller ännu längre.

– Det är en bra arbetsplats, det är trevligt att jobba här.

Sedan början av året ägs och drivs företaget av Thomas Brue.

– Vi kom in som ägare i januari. Det är ett fantastiskt fint företag och det finns en väldig potential, säger vd Thomas Brue.

Nu har han hunnit lära sig företaget mer i detalj och har börjat sätta upp framtidsmål. En viktig pusselbit var att bli Kunglig hovleverantör.

Hovleverantör sedan september

Företaget har varit det tidigare, mellan år 1979 och 2000, men sedan har ansökan inte förnyats. Även om företaget har levererat till Sveriges kungahus ända sedan 1878 så har de inte haft papper på det, inte de senaste åren. Tidigare i år lämnade Ekelunds in en ny ansökan.

– Det är en lång process från att vi lämnade in ansökan i mars.

Nyligen fick företaget besked att de var antagna. Det är tjänstemän vid hovet som går igenom ansökningarna men sedan är kungen själv med och beslutar efter att ha fått se en lista över vilka företag som är aktuella.

– Jag är fantastiskt stolt och glad över detta. Inte bara jag utan alla anställda. Vi har fått så mycket glada tillrop från kunder som gratulerat. Det som är värdefullt för oss är att vi får sätta Kunglig hovleverantörs-emblemet på vår produktion. Då får vi en kvalitetsstämpel.

Ekelunds har också en annan typ av certifiering, de är med i en internationell standard som heter Global Organic Textile Standard. De måste kunna visa var råmaterialet kommer ifrån och att det är hållbart producerat.

Företaget producerar över 700 olika produkter, bland annat handdukar, kuddfodral, plädar och bordslöpare. Samma mönster kan återkomma i olika typer av produkter.

Marknaden finns i Sverige men också utomlands.

– Vi säljer till tjugo länder. Sedan är våra absolut största marknader Sverige, USA, Tyskland och Norge. Även om vi är svenska så uppmärksammas våra produkter internationellt, menar Thomas Brue.

Vill växa på exportmarknaden

Det är just utomlands som han hoppas att företaget ska kunna växa. På lång sikt vill han fördubbla omsättningen.

– Nu börjar vi titta på hur vi kan växa. Vi måste utveckla vår säljorganisation på sikt. Plattformen finns här. Vi har varumärket, kvaliteten, produkterna.

Det handlar om att synas. Ekelunds har nyligen vunnit en tävling där priset var att få öppna en pop up-butik i Nääs fabriker.

– Det är ett sätt att visa upp vårt sortiment.

Företaget har också planer på att göra investeringar i maskinparken. Det som Thomas Brue är noga med att påpeka är att tillverkningen ska vara kvar i Horred. Det fanns en oro när han som ny ägare tog över ett anrikt företag.

Han vill förvalta och utveckla det hantverksarv som finns i företaget och se till att nya generationer får glädje av den tradition som finns med etablerade och nya mönster och produkter. På sikt hoppas han också att företaget ska kunna ha fler anställda lokalt.

– Den lokala förankringen är viktig. Den är en del av bolagets dna och här finns en hantverksstolthet.

Han visar runt inne i museet och i fabriken.

Ekelunds presenterar ny katalog till årsskiftet

Vävteknikern Marie Hultin visar upp hjärtat av produktionen, 16 vävmaskiner som tar fram produkter i olika format och med olika mönster. Genom den patenterade tekniken med sex olika färger på tråden går det att göra en uppsjö av mönster.

– När de väver kan de få fram flera olika färger beroende på hur de väver, säger Marie Hultin.

Hon har arbetat i 29 år hos Ekelunds.

– Det är olika hela tiden, olika produkter och olika moment.

På designavdelningen berättar Caroline Einarsson om hur företaget tar fram sitt sortiment. Vid årsskiftet ska en ny katalog presenteras.

– Det kan vara tjugo till trettio procent nyheter varje år, säger Caroline Einarsson.

Genom att de ofta känner sina kunder väl har de en bra bild av vad som efterfrågas. De vet vilka färger och mönster som är intressanta.

Egna mönster och specialbeställningar

Förutom deras egendesignade produkter så har de vissa mönster som de väver på licens, exempelvis dem med Frida Kahlo-motiv och Pettsson och Findus. Sedan finns det specialbeställningar från kyrkor och ambassader.

På lagret håller Petra Rundberg och Nina Axelsson på att gå igenom beställningar.

De framhåller den trevliga arbetsmiljön och kamratskapet som viktiga faktorer till att de har jobbat länge på företaget.

– Vi har alltid haft en väldigt bra sammanhållning, säger Petra Rundberg som arbetar med lager och expedition.

Eftersom hon har jobbat länge på företaget har hon haft flera olika arbetsuppgifter genom året.

Nina Axelsson är uppvuxen med Ekelunds eftersom hennes mamma jobbade för företaget när hon var barn.

– Min mamma har jobbat här, hon sydde hemma. Då hjälpte jag till att klistra etiketter på produkterna. Jag är liksom uppfödd med det, säger Nina Axelsson som själv hunnit arbeta i 22 år på Ekelunds.

Ekelunds linneväveri i Horred

Ekelunds, Linneväveriet i Horred AB, grundat 1692, är ett av Sveriges äldsta bolag och landets äldsta linneväveri. Design, tillverkning och kontor finns i Horred.

Verksamheten är utveckling, design och tillverkning av vävda linne- och textilprodukter, såsom dukar, handdukar och plädar med mera.

Produkterna säljs via återförsäljare till butiker i 20 länder och omsättningen är jämnt fördelad mellan den svenska marknaden och exporten.

I Sverige säljs produkterna även direkt till konsument via e-handel.

Omsättning 2022: 50 miljoner kronor.

Antal anställda: Cirka 30 anställda.

Sedan september 2023 är Ekelunds Linneväveri Kunglig Hovleverantör.

Källa: www.ekelunds.se

LÄS MER:Kasthalls nya ägare vill skapa koncern för svensk design

LÄS MER:Skeneföretaget Malwa skördar guld med sin skogsskördare

LÄS MER:Berghems mekaniska får hjulen att snurra i Mark