Föräldrarna om kritiken mot Montessoristiftelsen Lära för livet

Skolinspektionen har riktat hård kritik mot Montessoristiftelsen Lära för livet som haft en otillåten filial, Farm School, i Sätila. Nu svarar föräldrar med barn i Montessori-skolan i Varberg på kritiken.

ANNONS
|

Mark-Posten har i ett flertal artiklar skrivit om Montessoristiftelsen Lära för livet i Varbergs kommun och deras filial, The Montessori Centre for Work and Study, MCWS, som låg i Rydet utanför Sätila i Marks kommun. Montessoristiftelsen har fått hård kritik från bland annat Skolinspektionen för stora brister i undervisningen.

I slutet av förra året gjorde Skolinspektionen en tillsyn mot Montessoristiftelsen Lära för livet i Varbergs kommun och filialen i Rydet efter att man fått in uppgifter om missförhållanden.

Vid inspektionen fann inspektionen ”allvarliga och omfattande brister i verksamheten som huvudmannen bedriver”.

Lärare utan legitimation

Skolan ska enligt Skolinspektionen ha bedrivit skola ”utanför ramen för sin godkännanden, vilket inspektionen såg allvarligt på. Det ska ha handlat om att skolan inte haft tillstånd att bedriva verksamhet i byggnader i Rydet i Marks kommun.

Enligt uppgifter bedrivs ingen verksamhet där sedan december och Varbergs kommun har inte betalat ut några elevpengar till den otillåtna skolverksamheten i Rydet då de inte haft några elever där.

Skolan i Varberg ska också, enligt Skolinspektionen, haft fem tillsvidareanställda lärare som saknat lärarlegitimation. Eleverna betygsattes även av lärare utan legitimation.

Sammanlagt ska Montessoristiftelsen Lära för livet fått anmärkningar inom fem områden och 14 åtgärder ska vidtas av huvudmannen, annars hotar Skolinspektionen med att utfärda ett föreläggande om 300 000 kronor.

”En ganska felvinklad bild”

Nu svarar föräldrarna till barnen i skolan i Varbergs kommun på kritiken i en artikel i Hallands Nyheter.

– Barnen mår så himla bra i skolan. De trivs, har kompisar och har en gemenskap som är svår att sätta ord på, säger en förälder till tidningen.

Föräldrarna som uttalar sig i Hallands Nyheters artikel har barn i Lära för livets förskola och i årskurserna 1–5 i Varbergs kommun.

– Vi vill få fram vad vi tycker om skolan. Vi känner att det har blivit en ganska felvinklad bild av hur det är och därför vill vi säga vår mening, säger en annan förälder, med barn i skolåldern.

Många av föräldrarna anser att kritiken mot skolans verksamhet är obefogad och tror att det handlar om missuppfattning.

– Vi har en helt annan uppfattning av skolan än det vi läst i artiklar.

En del av kritiken mot skolan har varit att eleverna inte ”ges tillgång till och använder digitala verktyg i den omfattning som läroplan och kursplaner kräver.”

En av föräldrarna svarar i artikeln att det är en av anledningarna till att man valt skolan, att det inte ”finns så mycket digitala verktyg”. Och att barnen har det de behöver.

Möte med skolan

Kritiken har också handlat om att skolan ska ha en stor andel obehöriga lärare. En förälder säger då att att lärarna visst har behörighet. När Hallands Nyheters reporter frågar om det inte ändå är så att en stor andel av lärarna saknar svensk lärarlegitimation svarar en annan förälder:

– Men skolan har det. Det är det enda vi kan svara på det.

Trots den hårda kritiken mot skolan står föräldrarna fast vid att Lära för livet är den bästa skolan för dem och deras barn. Förra veckan hade de ett möte med skolan.

– Vi kom fram till att vi gärna vill jobba tillsammans och stötta varandra. Skolan betyder så mycket för oss som föräldrar och för våra barn. Lärarna som jobbar på denna skolan är eldsjälar som tror på Montessoripedagogiken och som vill föra fram den. De behöver vår stöttning och vi behöver gemensamt komma fram till den bästa lösningen, säger en förälder som var med på mötet till tidningen.

LÄS MER:Kommunen drar in skolpeng för otillåtna friskolan

LÄS MER:Otillåtna friskolans hus var utdömt för övernattning – saknade brandskydd

LÄS MER:Skolministern: Skolor utan tillstånd ska självklart aldrig ens få starta