Konstnären var ej nöjd med levererade tyger

En kvinna i 25-årsåldern från Marks kommun har anmält ett tryckeribolag från Borås till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Hon hävdar att bolaget inte slutfört det parterna kommit överens om, medan bolaget anser att kvinnan har fel.

ANNONS

Kvinnan tog kontakt med bolaget för första gången under våren 2022. Hon ville ha ett konstverk – i form av tyger – tryckta. Efter en provtryckningsprocess kom parterna överens och under våren 2023 lade kvinnan den slutliga beställningen.

Men när konstverket levererats anmärkte kvinnan på flera fel. Tygerna såg inte ut som hon hade tänkt sig, och hade flera fel.

Enligt henne hade tre tyger felaktiga mått jämfört med de mått hon angett i sin beställning. Ett tyg var bredare och två andra var längre, dessutom var färgerna för mycket åt det lila hållet.

Enligt anmälan har kvinnan vid flera tillfällen klagat hos bolaget. Hon har även bestridit fakturan. Bolaget i sin tur har nekat hennes bestridande och de menar att kvinnan kunnat ändra sin beställning efter att hon upptäckt felen.

Nu vill kvinnan att beställningen hävs och önskar hjälp av ARN.

LÄS MER:Nu ska Tygriket sluta elda upp tyger – nya EU-regler kommer

LÄS MER:Marks kommun vägrar att betala ut skolpeng till otillåten skola

LÄS MER:Medling skjuts upp – resenärer på Landvetter flygplats riskerar att stå utan avgångar