Marks kommun kan byta leverantör av färdtjänst

Marks kommun utreder möjligheten att byta leverantör för färdtjänsten. Innan sommaren ska ett beslut fattas.

ANNONS
LocationMark|
|

P4 Sjuhärad har tidigare rapporterat om att Västtrafik fick in tusentals klagomål gällande färdtjänsten i regionen under förra året.

Intervjupersoner vittnar om problem, där det rör sig om förseningar och inställda turer.

Västtrafik ansvarar för färdtjänst i 45 av 49 kommuner, varav Marks kommun är en av dem. Under 2022 kom 163 klagomål in. Totalt skedde 14 385 resor i kommunen.

Sedan 2012 har kommunen ett avtal med Västtrafik om att de ska sköta driften av färdtjänsten, där kommunen står för bistånden till de som åker med färdtjänsten. Det tidigare avtalet går ut 2026, och ser inte ut att förlängas.

Under flera år har en dialog förts med Västtrafik, då flera brukare ska ha haft synpunkter på hur färdtjänsten har fungerat. Under de senaste åren har kommunen gjort en utredning om hur en alternativ modell skulle kunna se ut.

Samarbete med Borås stad

Tjänstemännen har tagit fram främst två förslag. Det ena handlar om att Mark ska samarbeta med Borås stad, som sedan tidigare utför färdtjänst i egen regi.

– Våra färdtjänstbrukare är väldigt intresserade av att ingå i en annan organisation, för att öka kvalitén, säger kommunalrådet Ulf Dahlberg (S).

Enligt Ulf Dahlberg har kommunen regelbundna kontakter med olika intressegrupper, såsom pensionärsrådet, och Funktionsrätt Mark.

De klagomålen som kommer fram är oftast att inte kommer i tid, inte hittar dit de ska, eller att färdtjänstpersonalen inte har bemött dem på ett sätt man hoppats på, enligt Ulf Dahlberg.

– Vi har fått tydliga indikationer att de inte är nöjda med dagens organisation.

Ett annat alternativ är att Marks kommun skulle ha färdtjänst i egen regi.

– Då måste man bygga upp en enhet som ska ta emot beställningar och planera resor och taxibolag som kan utföra resor, säger Lena Ferm Hansson (C), ordförande i omsorgsnämnden.

Lena Ferm Hansson (C), politiker i Marks kommun.
Lena Ferm Hansson (C), politiker i Marks kommun. Bild: Gustaf Hallin

Prislappen för de olika förslagen varierar, enligt Lena Ferm Hansson.

Transportkostnaden landade på 8,7 miljoner, och den administrativa kostnaden blev 1,1 miljoner för kommunen under 2021.

Tjänstemännen har kommit fram till vad det kan kosta om man istället samarbetar med Borås stad.

En beräkningsmodell visar på transportkostnader på 11,7 miljoner, och en annan modell visar på kostnader på 13,7 miljoner kronor. En högre summa än vad betalar man i nuläget alltså.

Beslut ska vara taget innan sommaren 2023

Innan 2012 hade kommunen färdtjänst i egen regi, men det blev för kostsamt, varför man lät Västtrafik ta över driften av färdtjänsten.

– Det är kostnad mot effektivitet. Vi har fått mycket lägre kostnader, men inte riktigt det vi vill ha ändå, säger Ulf Dahlberg (S).

Det är därför man blickar mot ett eventuellt samarbete med Borås.

– Större kommuner kanske har större muskler, medan små kommuner kanske har det svårare.

Ett beslut ska vara fattat innan sommaren.

Ulf Dahlberg (S), ordförande i kommunstyrelsen.
Ulf Dahlberg (S), ordförande i kommunstyrelsen. Bild: Gustaf Hallin

En av de som ser positivt på det är Horredsbon Birgitta Karlsson.

Hon har haft färdtjänst sedan 1985, då hon föddes med en ögonsjukdom som gör att hon idag inte ser något.

– Det är väldigt kämpigt, jag har ingen som kan skjutsa mig. Jag är helt beroende av färdtjänst, säger hon.

Hon sitter även med i styrelsen för Funktionsrätt i Mark. Enligt henne har man haft en dialog med kommunen om synpunkter som kommit in apropå hur färdtjänsten fungerar.

– Jag har haft jättemycket problem. Det går i vågor.

Nu hoppas hon att kommunen ska komma fram till en ny modell för hur färdtjänsten ska se ut.

– Kommunen har ordnat med detta, och då ska det fungera, säger hon och fortsätter:

– Det bästa vore om det vore något företag i Mark som kunde köra. Men det finns inte tydligen.

LÄS MER:Fortsatt oviss hyreshöjning för Mark bostads hyresgäster

LÄS MER:Planerna på bergtäkt nära Ramhultafallet möter kritik från politikerna i Mark

LÄS MER:Fastighetsägarna GFR höjer hyrorna med fyra procent