Marks kommun: ”Tygriket lyfts inte framför något annat”

I Marks kommun är textilindustrin en bransch bland alla andra. Medan flera småländska kommuner lyfter fram sin kulturhistoriska industri väljer Mark en annan väg. Det här den sjunde delen i Mark-Postens nya artikelserie. Om nutiden och framtiden för Tygriket i Mark.

Gustaf Hallin

Åsa Qvist-Ek är näringslivs-och hållbarhetschef, ett uppdrag hon tillträdde tidigare under året. Hon beskriver hur kommunen arbetar för att framhäva textilindustrin.

– Vi har en lång och spännande historia inom textilindustrin och fortfarande många starka företag inom den näringen. Inom besöksnäringen lyfter vi fram detta på vår turistsida, kallad upplev Mark. Där lyfter vi bland annat fram våra förläggargårdar, men också det som kallas Tygriket.

Qvist-Ek fortsätter:

– Där lyfter vi också naturligtvis fram våra andra aktörer för att spegla hela kommunen, och få bredden. Vi har en bred dialog med våra besöksnäringsaktörer och arbetar tillsammans för att utveckla hela Marks turistiska utbud.

– Där lyfter vi också naturligtvis fram andra aktörer för att spegla hela kommunen, och få bredden. Det som blir intressant med textilindustrin är att det har en väldigt lång historia.

Ingen satsning på Tygriket som varumärke

Något särskilt arbete för att lyfta fram just Tygriket som varumärke finns inte.

– Det gör vi inte. Vi lyfter fram det på vår turistsida, men vi lyfter inte i nuläget branschen textilindustrin framför något annat.

Hon beskriver det som att hennes roll är att arbeta med alla företag i kommunen. Men det handlar också om en politisk vilja, enligt Åsa Qvist-Ek.

– Det är också lite av ett ställningstagande man gör. För att marknadsföra sin kommun. Lite av ett politiskt beslut vilken spets man tar.

Man har dock ett samarbete med intresseföreningen Tygriket, som arbetar med att marknadsföra textilföretag och andra medlemmar.

– Det finns flera temagrupper inom besöksnäringen och en av dem är riktad mot handel, och där är Tygriket med. Det finns även en annan temagrupp som bland annat arbetar för att synliggöra än mer av kommunens kulturhistoria och vårt textila arv.

I den arbetsgruppen ingår destinationsutvecklaren Stina Hallhagen tillsammans med representanter från textilföretag.

Åsa Qvist Ek, Näringsliv- och hållbarhetschef samt biträdande förvaltningschef samhällsbyggnadsförvaltningen
Åsa Qvist Ek, Näringsliv- och hållbarhetschef samt biträdande förvaltningschef samhällsbyggnadsförvaltningen Bild: Arvid Adrell

Besöksnäringen marknadsförs med en broschyr

Tomas Ryberg är ordförande för föreningen Tygriket, som arbetar med att marknadsföra flera av textilföretagen som finns i Marks kommun. Föreningen bildades för drygt 10 år sen. 50 företag är med i föreningen, och medlemmarna tillhör olika näringar, inte bara textilindustrin.

Varje år får företagen betala in en medlemsavgift och serviceavgift för att vara med, och de pengarna går till att marknadsföra Tygriket.

– Det enda vi jobbar med för att marknadsföra besöksnäringen här är att vi gör en karta, en broschyr, där de som vill vara med för en billig peng får vara med, säger Tomas Ryberg.

– Det är det lilla vi gör. Vi gör det ideellt för att marknadsföra oss, för att vi tycker det är viktigt.

Föreningen är helt ideell, enligt Tomas Ryberg.

– Det är inte en i föreningen som tar ut en krona.

Kommunen har marknadsfört Tygriket på liknande sätt förut. Då fick företagen betala in en summa till kommunen som i sin tur tryckte upp broschyrer och liknande material.

Tomas Ryberg är ordförande i intresseföreningen Tygriket.
Tomas Ryberg är ordförande i intresseföreningen Tygriket. Bild: Gustaf Hallin

I dagsläget finns ett samarbete mellan föreningen och kommunen. Det är främst destinationsutvecklaren Stina Hallhagen som arbetar med det.

Tomas Ryberg anser att det är ett bra samarbete.

– Kommunen är med på flera sidor i broschyren. Vi får bidrag av kommunen.

Två till tre gånger på vår och sommar brukar de åka ut och lämna broschyrer på olika platser. Bland annat brukar man köra ut broschyren till olika campingplatser, hotell och restauranger, enligt Tomas Ryberg.

– Det är ett billigt sätt att marknadsföra oss på.

Arbetar tillsammans med förläggargårdarna

De försöker tillsammans med förläggargårdarna runt omkring att locka besökare och kunder.

– Till exempel i Borås får de mycket förfrågningar i textilmuseet vad de rekommenderar. Då rekommenderar de besökare att ta en tripp ner i området.

Just att arbeta tillsammans ser han som en positiv sak för att stärka hela Tygriket och kommunen, då man vill skapa en helhetsupplevelse för besökare. Kommunen ska kunna vara ett ställe att äta, vara och handla på.

– Det är lättare att få folk att åka till en bygd med flera ställen, där du kan göra olika saker. Därför samarbetar vi.

– Vi vill få folk att stanna en eller två dagar istället för att åka 41:an rakt igenom.

Tomas Ryberg är ordförande i intresseföreningen Tygriket.
Tomas Ryberg är ordförande i intresseföreningen Tygriket. Bild: Gustaf Hallin

Hur mår Tygriket idag?

– Det har varit en bra tid. Många av oss har mått bra, säger han samtidigt som han är öppen med att det funnits en oro med pandemi, inflation, och elräkningar som skenat, berättar Tomas Ryberg och fortsätter:

– Samtidigt som det sista lättat lite. Jag hoppas ska rulla på som vanligt. Sista månaden har känts väldigt bra.

Tomas Ryberg tror att Tygriket har framtiden för sig:

– Vi hoppas på bra snurr. Man kanske inte satsar på dyra utlandsresor eller semestrar, utan istället kanske man kan besöka ställen här i trakterna och göra det snyggt hemma.

LÄS MER:Så mycket fick kändiskocken för att laga mat i Sjuhärad

LÄS MER:Så ska Rydal utvecklas med internationellt samarbete

LÄS MER:Nu fyller Uno 90 år: ”Jag har slutat med årsmodeller”