Planen: 340 miljoner kronor för förbifarten i Skene

Vägplanen gällande förbifarten i Skene är på väg att bli verklighet. Nu har Markpolitikerna satt ramen för hur mycket pengar arbetet med den nya sträckningen ska få kosta.

ANNONS
LocationSkene|
|

I dagsläget går förbifarten genom Skene centrum, med tung trafik som följd. Något som har begränsat möjligheterna att utveckla och exploatera delar av centralorten.

Nu närmar sig kommunen en överenskommelse med Trafikverket om en ny sträckning utanför Skene centrum. Arbetet är en del i att kunna utveckla centrala Skene.

– Många städer som har en länsväg som går igenom orten har begränsningar i hur den kan utvecklas. Det är svårt att få tillstånd att utveckla centrum. Det är svårt att få tillstånd att få göra bostad eller annan byggnation i närheten av en sån här väg, säger kommunalrådet Ulf Dahlberg (S) och fortsätter:

– Det finns få sätt som man kan utveckla Skene centrum.

Vägprojektet kan kosta upp till 340 miljoner kronor

Nu har kommunstyrelsens arbetsutskott fattat ett beslut att acceptera ett genomförandeavtal för en vägplan.

Ärendet ska också gå igenom kommunfullmäktige, och därefter kan Trafikverket tillsätta en projektledare som ska utforma en vägplan.

Upprättandet av vägplanen ska innehålla ett förslag hur vägen ska dras, vad den ska kosta, och vilken tidsplan som ska gälla.

Förhoppningen är att den nya sträckan ska stå klar inom tio år. Kommunens tjänstemän har gjort beräkningar på att den totala summan för hela projektet inte ska överstiga 340 miljoner kronor. Pengar som kommunen får stå för.

Pengarna ska skrivas av under 25 år.

– Det är en uppskattad siffra, utifrån det man kan bedöma av den sträckan, terrängen och vad man kan bygga för att komma utanför Skene centrum och binda ihop 156:an med ny anslutning, säger Ulf Dahlberg.

Arbetat med förbifartsfrågan i över 40 år

Noterbart är att Trafikverket kommer äga vägen, och bestämma över hur sträckan ska dras. Ulf Dahlberg (S) är nöjd med att ha kommit ett steg på vägen.

– Oavsett om det är kommunen eller Trafikverket som står för fiolerna så är detta en positiv samhällsinvestering och det är också bra för kommunen att veta att vi gör detta för att det har en rejäl samhällsnytta, både ekonomiskt och miljömässigt, säger han.

Politikerna har arbetat med frågan av och till sedan slutet på 80-talet, enligt Ulf Dahlberg (S).

– Jag är inte säker när det togs upp första gången, men jag kan tänka mig att arbetet har anor sen slutet av 80-talet. I gott och väl 40 år har vi arbetat med detta.

Ulf Dahlberg (S), ordförande i Marks kommunstyrelse.
Ulf Dahlberg (S), ordförande i Marks kommunstyrelse. Bild: Gustaf Hallin

LÄS MER:I sommar kan du åka direkttåg till Stockholm från Kinna

LÄS MER:Snart kan frågan om ny idrottshall avgöras

LÄS MER:Skolministern: Betygen kan vara ogiltiga