Statsbidrag till Marks kommun

Marks kommun har fått statsbidrag på totalt 24 miljoner. Pengarna ska gå till arbete inom sjuksköterskeverksamheten och för att minska andelen timvikarier inom äldreomsorgen.
– Det känns fantastiskt roligt att få ersättning för allt arbete vi lägger ner tillsammans, säger hemtjänstens verksamhetschef Erika Agnarsson i ett uttalande på kommunens hemsida.

ANNONS
LocationMark|
|

Statsbidraget är fördelat på fem miljoner kronor för arbete inom sjuksköterskeverksamheten. Resterande 19 miljoner kronor är öronmärkt för bemanningsarbetet och ansträngningarna för att minska användning av timvikarier inom äldreomsorgen. Det skriver kommunen på sin hemsida.

– Vårt mål är att även framåt arbeta strategiskt med att få en verksamhet med hållbar personalförsörjning, där vi arbetar med tillsvidareanställningar i högre utsträckning, en flexibel organisation och fokuserar på hälsan hos medarbetarna, säger Erika Agnarsson.

Andelen timvikarier är en del i en större samhällsutmaning som socialförvaltningen i Mark, och hela Sverige, jobbar med att lösa.

Andelen personer över 80 år väntas kommande år öka kraftigt, enligt kommunen. Samtidigt väntas stora pensionsavgångar inom vård och omsorg. En bransch som redan har det tufft med höga sjukskrivningstal.

En åtgärd från Marks kommun för att hitta en lösning har varit att skrota bemanningsenheten, och istället sätta upp en ny organisation, under namnet kompetens- och resursenheten. En sak man hoppas åstadkomma är ett helhetsgrepp runt kompetensförsörjningen, snarare än att fylla personalbrist med vikarielösningar.

Hoppas bli mer attraktiv arbetsplats

Susanne Åhman är förvaltningschef för socialförvaltningen. Hon vill att kommunen ska bli en mer attraktiv arbetsgivare genom att stärka ledarskap och medarbetares utveckling.

– Vi ska möta den här stora kompetensutmaningen genom nya lösningar, där vi utnyttjar tekniken smart, vi använder befintlig kompetens rätt och vi söker nya samarbeten. Målet är ett hållbart arbetsliv, och där ingår att vi ökar heltidsarbetet, har hög prioritering på arbetsmiljöarbetet och förlänger arbetslivet så att ingen medarbetare ska behöva sluta i förtid, säger förvaltningschefen Susanne Åhman i ett uttalande på kommunens hemsida.

Bakgrunden är hur pandemin slog inom äldreomsorgen, där användningen av timvikarier lyftes som problematisk. Syftet med bidraget är att ge kommunerna incitament att minska andelen timanställningar inom kommunalt finansierad vård och omsorg om äldre för att stärka kvaliteten och öka tryggheten inom äldreomsorgen.

Färre timvikarier i omlopp

Socialförvaltningen sökte medel från socialstyrelsen och fick senare veta att de fått ett bidrag på 19 miljoner kronor.

Enligt Susanne Åhman kommer det efter att kommunens nivå för timvikarier sänkts till en bättre nivå.

– Vi har tagit stora steg i rätt riktning, och gjort ett fantastiskt stort arbete, säger hon till Mark-Posten.

Enligt henne är det ett steg mot en mer hållbar bemanningssituation, och hon hoppas att stödet ska kunna hjälpa förvaltningens arbete ytterligare.

Ska ni söka igen för kommande år?

– Det har vi tänkt.

Socialförvaltningen har en stor budget. Hur långt kommer ni med de här medlen?

– Först måste kommunstyrelsen fatta beslut om vi ska få pengarna. Vi får se hur vi ska göra det på ett så klokt och bra sätt som möjligt. Exakt hur vet vi inte.

LÄS MER:Fritt fram för bad igen

LÄS MER:Marks säkerhetschef: ”Det är viktigt med långsiktighet”

LÄS MER:Nekades inflyttning i beviljad träningslägenhet – nu svarar Marks Bostad AB