Sommaren började bra för alla soldyrkare men så fort semestrarna drog igång ändrades läget drastiskt. Badstränder gapade tomma och en svag svensk krona gjorde att många ända stannade på hemmaplan. En situation som uppenbarligen gynnat Rydals museum som sett en ökning på 50 procent vad gäller sommarbesökarna.
– Det är verkligen roligt. Extra kul är att närmare 25 procent av dem har varit under 16 år. Det spåret vill vi fortsätta på och bli ännu bättre, säger Pontus Carlweitz, museiintendent på Rydals museum.
Lyckad bredd och museiväder
Förutom vädret tror han att de lyckats få till en bra bredd på utställningarna. Utöver basutställningen om textilhistoria har man också kunnat beskåda Lin on me och den mer barnanpassade Butiken för omöjliga saker som Mark-Posten tidigare skrivit om.
Dessutom har man varje lördag kunnat besöka museets öppna workshop som vänder sig både till barn och vuxna. Där kan man pyssla, måla eller hitta på lite vad som helst.
– Det tror jag bidragit till att många barnfamiljer fått upp ögonen för museet, den här ateljén är en jätteresurs, säger Pontus Carlweitz.
Basutställningen görs om
Trenden går genom hela Sverige. Besökarantalet har ökat med 8 procent nationellt jämfört med 2022 och totalt har ungefär sju miljoner besök gjorts under juni, juli och augusti. 4 400 av dessa gjordes på Rydals museum, att jämföra med 2 915 året innan. Besökarantalet är numera uppe på nivåerna innan pandemin, enligt en rapport från Sveriges museer.
De två tillfälliga utställningarna på Rydals museum går att besöka under oktober men under hösten går museet ner på sparlåga. Basutställningen ska göras om, ett arbete som pågår och som förhoppningsvis ska vara klart till årsskiften 2024/2025.
– Men vi kommer inte att stänga, så besökarna kommer kunna ta del av den processen. Men det blir ett jättejobb naturligtvis, säger Pomtus Carlweitz.
Till våren kan man däremot se fram emot nya satsningar från Rydals museum.
LÄS MER:Butiken där inget är till salu– ny utställning på Rydals museum