Trots miljardupprusting – ingen lösning för Viskadalsbanan

Viskadalsbanan har renoverats för en miljard kronor för att den ska vara mer robust för framtiden. Trots det fortsätter tågen att ställas in och en lösning är flera år bort.
– Det är djupt frustrerande för våra resenärer, säger Daniel Modiggård, chefsstrateg på Hallandstrafiken som sköter kollektivtrafiken på banan.

ANNONS
|

Under fredagen och under förra helgen stängdes Viskadalsbanan av på grund av kraftig blåst. Och i början av mars i år ställdes tågen in i två dygn i samband med kraftigt snöande och starka vindar. Det är inte första gången utan det har skett återkommande under senare år.

Det är på grund av att Viskadalsbanan inte har trädsäkrats som Trafikverket tvingas dra in all tågtrafik på sträckan när det blåser kraftigt. Det görs i förväg för att minimera risken att tågen blir stående på grund av fallande träd.

– Det kan dröja innan vi får ut personal och det är farligt att arbeta i stormar, säger Felicia Danielsson, presskommunikatör på Trafikverket.

Är det acceptabelt att stänga av en sträcka så här?

– Ja, det är det. Vi jobbar utifrån säkerhetssynpunkt och det är oansvarigt att köra tågen med risk att bli stående ute på banan om ett träd faller. Så vi gör det här som en åtgärd för att ha marginal att avsyna banan efter en storm.

Under 2021 och 2022 genomfördes en miljardsatsning på att rusta upp Viskadalsbanan som byggdes 1880. Upprustningen skulle göra banan mer robust och tågtrafiken pålitligare. Kontaktledningar, spår och växlar byttes ut. Underlaget som rälsen vilar på byttes mot makadam och nya betongslipers lades – allt för att skapa en ”robust järnväg för framtida behov”, som Trafikverket skriver på sin hemsida. Upprustningen kostade en miljard kronor.

Men i den stora satsningen för att göra sträckan mer tålig för framtiden fanns inte trädsäkringen över huvud taget med.

Inte ens i Trafikverkets fastslagen trädsäkringsplan som sträcker sig fram till och med 2024 finns Viskadalsbanan med.

Hallandstrafiken: ”Djupt frustrerande”

Hallandstrafiken samarbetar med Västtrafik om trafiken på banan, som till stora delar går genom Marks kommun, och ställde redan innan den stora upprustningen krav på Trafikverket.

”Vi som utförare accepterar inte att vi inte kan köra för att ett träd faller ner på rälsen. Där behöver man höja ambitionsnivån, och det är en fråga för Trafikverket,” sa Daniel Modiggård, chefsstrateg på Hallandstrafiken till Hallands Nyheter 2019.

Daniel Modiggård, chefsstrateg på Hallandstrafiken.
Daniel Modiggård, chefsstrateg på Hallandstrafiken. Bild: Hallandstrafiken

Fyra år och en upprustning senare är han idag fortsatt kritisk.

Hur illa är det att Viskadalsbanan inte är trafiksäkrad?

– Det påverkar ju våra resenärer och det är ytterst olyckligt att järnvägstrafiken inte kan vara upprättad vid de tillfällen då det blåser. Vi har en dialog med Trafikverket och har sagt att arbetet behöver och måste påskyndas, säger David Modiggård.

För Hallandstrafiken är det viktigt att sträckan uppfattas som pålitlig.

– Det är djupt frustrerande för våra resenärer att kollektivtrafiken uppfattas som opålitlig. Den behöver prioriteras så att resenären kan lita på att kollektivtrafiken går alla dagar i veckan.

I Trafikverkets trädsäkringsplan finns inte Viskadalsbanan med på överskådlig tid. Vad säger du om det?

– Vi har fört fram det här i dialogen med Trafikverket, vikten av att skyndsamt trädsäkra. Det är olyckligt att det inte gjorts trots de stora investeringarna som är gjorda.

Att tågen ställs in så fort det blåser tydliggör behovet av trädsäkring enligt Daniel Modiggård. Trädsäkringen skulle även enligt honom skapa förutsättningar för kortare restider och att fler tåg då kan köras på sträckan.

Lösning på tågproblemen tidigast 2026

I Trafikverkets långsiktiga trädsäkringsplan ligger Viskadalsbanan med tidigast 2026.

– I vår långtidsplanering ligger trädsäkring av Viskadalsbanan 2026–2027 med det givet att vi inte har fryst den planen än, säger Anders Colling Sileborg, förvaltare av trädsäkring på Trafikverket.

Han fortsätter:

– Vi tittar på planen hela tiden och ska den gå igång 2027 måste vi beställa åtgärderna innan vi kör igång. Och då behöver vi starta våra förberedelser under 2025 med upphandlingar, beställningar av lantmäteriförrättningar. Första steget är sedan att genomföra förrättningar och att lösa in skog och upprätta servitut. Vi måste göra rätt för oss och bilda servitut med markägare när vi tar deras mark i anspråk.

Planen för trädsäkring gäller hela Sverige och där prioriteras utpekade transportflöden och där ingår inte Viskadalsbanan i dagsläget.

– Det här är ett pussel där vi försöker göra så gott vi kan. Trafikverket har utpekade transportflöden som vi behöver trädsäkra.

Hallandstrafiken önskar att detta prioriteras för pålitligheten på sträckan. Vad har du att säga om det?

– Jag förstår deras önskan men samtidigt har jag att förhålla mig till den prioritering som görs på Trafikverket.

Anders Colling Sileborg säger att Trafikverket försöker trädsäkra sträckor av järnväg samtidigt som de genomför större upprustningar. Varför trädsäkring av Viskadalsbanan inte gjordes i samband med det kan inte Anders Colling Sileborg svara på.

LÄS MER:All tågtrafik på Viskadalsbanan ställs in på grund av oväder

LÄS MER:Tåg stoppade tågtrafiken på Viskadalsbanan

LÄS MER:Trafikverket häver kontrakt värt 800 miljoner