Mikael Larssons fråga kommer leda till debatt i riksdagen

Riksdagsledamoten och Centerpolitikern Mikael Larsson från Björketorp ställer sig frågande till Trafikverkets hantering av Viskadalsbanan. Därför har han ställt en interpellation till Sveriges infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD).

ANNONS

Mark-Posten har i en rad artiklar uppmärksammat de brister som finns längs med Viskadalsbanan, trots att tågsträckan renoverats för en miljard kronor. Det var under 2021 och 2022 som banan – som invigdes 1880 – rustades upp för att vara mer robust i framtiden.

Spår, kontaktledningar och växlar byttes ut och underlaget under rälsen byttes mot makadam och nya betongslipers lades.

Trots denna satsning ställs tåg in med jämna mellanrum vid oväder. Vid ett tillfälle i mars ställdes tågen in i två dygn och så sent som i oktober stängdes banan av över en helg. Detta för att minimera risken att tåg blir stående på grund av fallande träd då banan inte trädsäkrats.

Lokale riksdagsledamoten ilsknar till

I en tidigare artikel har Trafikverket berättat för Mark-Posten att myndighetens långsiktiga trädsäkringsplan inkluderar Viskadalsbanan – men tidigast 2026-2027. Detta såvida planen inte revideras om.

Mark-Postens rapportering om den saknade trädsäkringen har fått Centerpolitikern Mikael Larsson att ilskna till. Politikern som är bosatt i Björketorp och är riksdagsledamot för Sjuhärad kräver nu – genom en interpellation – svar av infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD).

— Jag tycker att det är lite anmärkningsvärt att man inte gör i ordning allt från start i stället för att göra lite då och då. Banan betyder oerhört mycket för invånare i Marks kommun men även i Borås och Varberg. Banan är också viktig från andra aspekter än bara för resenärerna. Det är en viktig omledningsbana för godståg och tar andra vägar om det till exempel är stängt i Göteborg, säger Mikael Larsson till Mark-Posten.

Hoppas på debatt och att regeringen tänker till

En interpellation är en fråga i riksdagen som ställs till statsråd och kräver ett utförligare svar. Till skillnad från en vanlig fråga är en interpellation öppen för debatt där även andra ledamöter får delta.

Mikael Larssons interpellation ska senast besvaras den 14 november och i den har Centerpolitikern formulerat två frågor. Han kräver svar på om statsrådet kommer verka för att prioritera trädsäkringen av Viskadalsbanan. Den andra handlar om statsrådet anser att det krävs ett större helhetstänk kring svensk järnväg för att undvika problem som i fallet Viskadalsbanan.

— Jag hoppas att debatten mellan mig och statsrådet kommer lyfta den här problematiken som funnits under en längre tid, när man inte har ett helhetsgrepp gällande infrastruktur. Jag hoppas också att både regeringen och Trafikverket tänker till vid andra uppdrag, för att just få det här helhetstänket när man bygger och renoverar.

Mikael Larsson vill se att regeringen ger i uppdrag till Trafikverket att ta itu med helhetstänket.

— Jag tror att det är någonting regeringen måste jobba med och ge i uppdrag till Trafikverket och att de i samspel på något sätt tar helhetstänket, och inte bara tänker ‘nu ska vi bygga järnvägar’. Att man exempelvis också tänker på stationsområden eller trädsäkring, säger Mikael Larsson och avslutar:

– Det ska vara smidigt och enkelt att resa med kollektivtrafik och på järnvägar. Det ska också vara fräscha och säkra stationsområdet runt om i hela landet.

LÄS MER:Trots miljardupprusting – ingen lösning för Viskadalsbanan

LÄS MER:All tågtrafik på Viskadalsbanan ställs in på grund av oväder

LÄS MER:Inställda tåg på Viskadalsbanan