– Jag engagerar mig som riksdagsledamot och så råkar jag bo här, säger Mikael Larsson (C).
Han poängterar att det är en principiellt viktig fråga och att han tagit upp samma dilemma som berört andra orter, på andra håll i Sverige. Det handlar om vilka intressen som ska väga tyngst, lantbrukarnas eller Trafikverkets.
– Hur bygger vi infrastruktur så vi kan fortsätta att producera livsmedel? Så här tycker jag inte det borde få gå till, det känns inte hållbart.
Bakgrunden är att Trafikverket planerar att bygga om riksväg 41 till en mötesfri väg mellan Sundholmen och Björketorp.
Ett år sedan överklagandet
Vägen ska även få en ny sträckning på grund av stabiliteten, det finns en risk för ras mot Viskan. I december 2021 överklagade markägare som berörs av vägbygget till regeringen.
Anledningen var att Trafikverket i projektet planerar att behålla den gamla vägsträckan, där viss trafik kan gå samtidigt som det ska finnas en ny väg för merparten av trafiken. Markägarna hade hoppats på att den gamla vägen skulle rivas upp så att den marken kunde återgå till att bli jordbruksmark.
Markägaren Sune Andersson är en av dem som kommer att påverkas, han är tacksam över att frågan lyfts på nytt.
– Vi påverkas ju väldigt mycket. Det klipper ju av alla våra skiften, säger Sune Andersson.
Positiva till ny väg
Han säger på samma sätt som Mikael Larsson att det inte är själva vägbygget som är problemet.
– Vi har inte överklagat själva vägbygget utan vi vill att de ska ta bort den gamla riksväg 41 så att vi får tillbaka lite åkermark. Vi markägare är väl överens allihop.
När marken blir uppdelad på mindre bitar blir det svårt att använda den på något rationellt sätt. Det är också en fråga som är viktig med tanke på ambitionen att Sverige ska bli mer självförsörjande på livsmedel.
Som privatperson tycker han att det är konstigt att Trafikverket vill behålla den gamla vägen som bedöms som instabil, samtidigt som det finns en ny säkrare väg.
– De är inte lätta att ha att göra med på Trafikverket. Vi har inte hört något på ett år, säger Sune Andersson.
Värnar åkermarken
Frågan om åkermarken är det som har fått riksdagsledamoten Mikael Larsson (C) att reagera.
– Det är därför som markägarna har reagerat och jag har engagerat mig. Det blir ju nästan bara vägar och järnväg. Det blir väldigt svårt med dagens maskiner att driva ett aktivt jordbruk på, säger han.
Under de senaste fyra åren har han haft mycket kontakt med markägarna, som från början är positiva till att vägen byggs om för att öka trafiksäkerheten.
För ett par veckor sedan ställde Mikael Larsson (C) en skriftlig fråga till regeringen, till infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) närmare bestämt.
”Om Trafikverket och regeringen inte fattar beslut om att se till att ta bort den gamla R41-vägen försvårar det för lantbruket väldigt mycket i detta område, och man kan tvingas att lägga ned sin verksamhet” skriver Mikael Larsson.
Den direkta frågan till ministern är om Andreas Carlson (KD) kommer se till att frågan snart kan avgöras och om regeringen kommer ta hänsyn till lantbrukarnas åsikter.
Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) har skrivit ett skriftlig svar på riksdagsledamoten Mikael Larssons fråga. Han ger inte någon prognos om när frågan kan vara avgjord.
”Överklagandeärenden är ofta komplexa och kan innebära en stor mängd avvägningar mellan olika allmänna och enskilda intressen som ibland kan stå mot varandra. Regeringen prövar överklaganden enligt tillämplig lagstiftning och tar ställning i ett regeringsbeslut så snart ärendet är berett inom Regeringskansliet. Jag kan inte föregripa regeringens beslut” skriver Andreas Carlsson (KD).
LÄS MER:Så mycket makt har Mark i riksdagen
LÄS MER:Mikael Larsson (C) brottas med tunga försvarsfrågor